Brandweer

Zwarte Waterland

Gegevens verzamelen zonder het vertrouwen van de klant te schenden: de rol van soevereine clouds

Bedrijven worstelen tegenwoordig met een delicate dans: klantgegevens omzetten in bruikbare inzichten terwijl ze klantinformatie beheren. Deze taak is nog nooit zo complex en risicovol geweest.

De term ‘inkomsten genereren met gegevens’ heeft ongetwijfeld een negatieve connotatie. Velen gaan ervan uit dat het puur om bedrijven gaat die onze persoonlijke informatie verkopen. Het lijdt geen twijfel dat het verzamelen van onze persoonlijke gegevens escaleert, en het is zowel verontrustend als griezelig. Maar voor de overgrote meerderheid van de organisaties waarmee ik spreek, vertegenwoordigt het genereren van inkomsten met gegevens iets heel anders: het gaat om het verzamelen van waardevolle inzichten om kosten te verlagen, de productiviteit van werknemers te verhogen en bestaande producten en diensten te verbeteren. Deze vorm van het genereren van inkomsten met gegevens heeft niets te maken met het verkopen van persoonlijke gegevens en alles met het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

En toch erkent bijna elke bedrijfsleider die ik spreek dat ze een lastig evenwicht moeten bewaren: terwijl ze klantgedrag analyseren om concurrentievoordeel te behalen, is het van cruciaal belang dat ze hun gegevens zorgvuldig beheren om de privacy van klanten te beschermen. Dat vereist op zijn beurt dat ze door complexe wetten inzake gegevenssoevereiniteit moeten navigeren die van land tot land verschillen. Er zijn momenteel 137 landen die hun eigen wetten hebben die bepalen hoe gegevens binnen hun soevereine grenzen moeten worden behandeld en opgeslagen, volgens de VN. Dat geldt niet voor economische zones zoals de Europese Unie, die regels voor gegevensbescherming over de nationale grenzen heen afdwingen. Al deze gegevenswetten evolueren snel en veranderen voortdurend.

Groeiende impact op de data-economie
Aan beide kanten van deze uitdaging staat er veel op het spel. Vandaag de dag gebruikt 29% van alle organisaties al data om hun prestaties te verbeteren en de omzet te verhogen, volgens nieuw onderzoek uitgevoerd door Vanson Bourne in opdracht van VMware. In de toekomst zal dat aantal naar verwachting meer dan verdubbelen, waarbij 63% zegt binnen vijf jaar concurrentievoordeel en inkomsten uit hun gegevens te verwachten. Volgens de Europese Commissie zal de impact van de data-economie op het bbp alleen al in Europa tegen 2025 toenemen van 2,6% naar 4,2%. Naarmate de economische onzekerheid toeneemt, is het niet verwonderlijk dat meer bedrijfsleiders hun data inzetten als een onaangeboorde inkomstenbron.

Maar de keerzijde is net zo groot: organisaties die zich niet aan de wetten inzake gegevenssoevereiniteit houden, moeten vaak hoge boetes betalen. Tot op heden zijn meer dan 900 organisaties beboet voor het overtreden van de EU-Global Data Protection Regulation (GDPR), waarvan de grootste in totaal 877 miljoen dollar bedroeg. Mogelijk nog erger is de schade aan de merkreputatie, wanneer klanten zich realiseren dat hun gegevens zijn misbruikt en hun privacy is geschonden. Van de bijna 6.000 ondervraagde organisaties identificeerde maar liefst 95% datasoevereiniteit als een van de belangrijkste zakelijke zorgen.

Dus, hoe kunnen organisaties deze delicate dans zo uitvoeren dat ze klantgegevens kunnen ontginnen zonder het vertrouwen van hun klanten te schenden?

LEAVE A RESPONSE

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts